Första advent

Idag är det första advent, det är galet vad tiden går fort alltså. Men jag tycker det är så mysigt med jul så det gör inget att den är här nu. Vi har börjat pynta i lägenheten idag med julstjärnor, julblommor, massa ljus och annat krafs. I love it! Samtidigt lyssnar jag på Agnes och Måns "all i want for christmas is you". Fy fan rent ut sagt va bra idol var när dem två var med! Helt klart det bästa året!! Ikväll blir det glögg, pepparkakor och skumtomtar! December är verkligen en mysmånad. Nu är ju till och med snön och kylan här, vilket verkligen ger den där äkta julkänslan! Julklapparna är snart avklarade också, vi har i princip bara våra pappor kvar att köpa till. I år gör vi nämligen så att alla köper parvis till alla. Varför ska det vara så svårt att köpa till pappor för? De har ju verkligen ALLT, men det har i ju för sig mammor också men det är alltid tusen gånger lättare att köpa till mammor.

Min önskelista i år kommer mestadels att bestå av bebissaker:

* Spjälsäng

* Bilbarnstol

* Badbalja

* Regnskydd till barnvagn

* Skötväska

* Sen har jag en stor önskan om ett par UGGS

* Id- puder

* Intermezzo vinglas till vår samling

Ja det var nog allt. Nu återstår det bara att se om jag varit snäll i år eller inte :)

Nu ska jag hem till mor och far och baka pepparkakor!



Snyggingen Arvid Rosander


Måndag

Idag är det måndag och jag startade veckan med att jobba. Jag har kommit in i ett stim nu och jobbar ganska mycket faktiskt. Riktigt skönt med en "lön" nu den 25:e. Efter jobbet skyndade vi oss till barnmorskan där vi gick igenom resterande som vi inte hann med förra gången vi sågs. Idag fick vi också höra bebisens hjärtljud och allt var normalt och bra med bebisen, alltid lika skönt att höra! Vi bokade även in alla tider som vi ska träffas fram till förlossningen.

Snart är julen här vilket jag tycker är så mysigt. Jag älskar verkligen julen och allt som hör där till! Jag längtar tills helgen då jag och Gustav ska börja julpynta vår lilla lägenhet. Vi tjuvstartade idag med att köpa glögg och pepparkakor som vi ska äta ikväll. Jag ÄLSKAR glögg! Jag har dessutom redan börjat köpa lite julklappar eftersom jag får så dåligt med pengar i december. Det är bra att vara ute i god tid tycker jag! Jag har ju så sjukt många o köpa till nu när man är en i Rosander familjen. Men som sagt jag älskar julen och tycker det är minst lika roligt att köpa julklappar också. Nästa jul har vi en ny liten familjemedlem att skämma bort... Längtar!

Annars ser veckan ganska hekstisk ut då vi har vårt grupparbete att göra klart, två seminarier, föreläsningar, ännu mer jobb, försöka träffa Arvid, Johan och Therese en kväll och gå på Puttes invigning av nya salongen. Det kommer bli mycket trevligt. Imorgon får vi dessutom tillbaka vår hemtenta i folkhälsan och jag hoppas självklart på ett VG, men man vet aldrig!

So long!


Så här glada...

...är vi nu när vi för första gången är ägare till en barnvagn!


Vår barnvagn...

...som vi ska köpa på lördag. Fast vi har valt en marinblå, hittade ingen bild på den dock. Hoppas vår bebis kommer gilla den! Det är en BRIO happy och den har ett jättefint mönster inuti vagnen också men som inte syns
på denna bilden.


Barnmorske-besök

Ciao!

Idag har jag varit hos barnmorskan igen. Vi har verkligen haft tur och fått världens bästa barnmorska. Man blir så glad av denna människa och hon förklarar allt så noggrant för oss då hon vet att det är första gången för både mig och Gustav. Man kan ställa precis vilka frågor som helst utan att känna sig dum och det är så otroligt skönt! Vi ska köpa något fint till henne när allt är över som tack. Idag fick jag ta blodprov så de kunde se vilken blodgrupp som jag tillhörde, jag fick också höra bebisens hjärtrytm och den var perfekt. Sen tog hon blodtrycket också och jag hade lite bättre nu än sist än när jag låg på sjukhuset (tack och lov!). Till sist fick jag även mitt mammaintyg som jag ska skicka in till försäkringskassan så att jag kan få ut min föräldrapenning. Sen satt vi mest och pratade om allt från kläder till förlossning. Tiden går alltid så fort när man är hos henne men som tur är så ska vi dit nästa tisdag också.

Efter besöket hos barnmorskan åkte jag till skolan och var på tidernas sämsta föreläsning. Det kändes helt meningslöst men jag kände att jag var tvungen att vara kvar eftersom nästintill halva klassen gick i paus. Stackars människa. Den sista timman kom dock en annan lärare från pedagogiken och snackade. Vi ska ju välja karaktärsämne nu efter denna terminen och han pushade extra på just pedagogiken. Jag är nästan säker på att jag ska välja folkhälsa ändå men det var intressant att höra vad han hade att säga. Vi fick också ta del av vad folk jobbade med nu (när de läst IVP och valt pedagogik som karaktärsämne) och det var bland annat kompetensutvecklare, hälsokonsult, hälsocoach, utbildnings/utvecklingskonsulent osv. Jag har varit väldigt negativ till min utbildning innan men jag har faktiskt ändrat uppfattning det sista. Bara man vill och visar framfötterna så tror jag det kan bli hur bra som helst. Sen gäller det att ha lite kontakter också (vilket jag också har). Mitt framtida jobb tror jag kommer vara att jobba med hälsoutveckling av olika slag, antingen på företag eller på friskvårdscenter. Eller så kommer jag jobba som hälsocoach/folkhälsovetare inom kommun eller landstinget. Jag tror på mig!

Slutligen lägger jag upp en bild på mig så ni får se hur stor jag är i v. 23. Nu är jag enorm enligt mig själv!

 

Helgen som var

Hej allihopa! Jag är dålig på att uppdatera, fy mig! Men jag har som sagt haft svårt att få tag i en dator eftersom min gått sönder. Men nu lånar jag mammas. Mamma och pappa kom för övrigt hem ifrån Kanarieöarna igår, jag fick jätte fina presenter av dem! (bruna var dem också men de vill jag inte erkänna inför dem). Helgen har även bjudit på examensmottagning hemma hos min älskade vän Jenny. Hon är nu färdig sjuksköterska och jag är så oerhört stolt och imponerad av henne. Du är grym! Kvällen var jätte mysig och det bjöds på jättegod mat, fina vänner och sockerdricka (HAHA!) Maria tyckte jag var dålig på att lägga ut bilder på bloggen så det ska också bli ändring på det. Nu ska jag och min fina mamma åka iväg till kungsmässan och shoppa och fika (tradition på helgen). Jag ska även byta pappas farsdags present och sen blir det hem och fira han med god mat! Ett ganska osammanhängande inlägg men så får det bli ibland. För övrigt # 2 så vill jag bara säga att jag har världens finaste vänner! PUSS

Onsdag

Tidigare idag: vilat, tagit det lugnt, sovit, kurerat mig osv. Tråkig dag! Nu: bonde söker fru (kolla in min kusin som hänger tvätt i början av programmet) haha! Sen: milan-palermo Övrigt: jag mår lite bättre idag och längtar otroligt till den 15: e mars. Over and out!

Kort uppdatering.

Hej... Jag har inte tillgång till min vanliga data så nu sitter jag och skriver på Gustavs i pad, vilket inte är det lättaste. Men jag ska göra så gott jag kan. Först och främst vill jag säga välkommen till världen Arvid Rosander..! Han föddes den 5:e november på kvällen och vägde 4000 g och var 54 cm lång. Vi var nere i Varberg och träffade de nyblivna föräldrarna och lille Arvid i lördags. Han var hur söt som helst och var väldigt lik sin far :) Stort grattis till er Therese och Johan, det gjorde ni väldigt bra! Längtar tills vi får se er alla tre igen! <3 Själv fick jag åka tillbaka till Varberg i söndags då jag hade fruktansvärda smärtor i magen. Jag blev inlagd på förlossningen och var där tills igår kväll. Jag var ju självklart orolig för att det var något med bebisen men efter alla ultraljud som de gjorde så konstaterade läkarna att bebisen var piggare än aldrig förr. Den sparkade så mycket att det var svårt att se något på ultraljudet, det kommer bli en mycket energisk och livlig bebbe! :) Läkarna trodde sen att det var blindtarmen som spökade eftersom jag hade mest ont på högra sidan utav magen. Men det var väldigt svårt att se eftersom det ligger en livmoder och en bebis i vägen (som ville synas på bild hela tiden.) De vet fortfarande inte vad det var men de skickade i allafall hem mig då mina prover hade stabiliserats. De bad mig att åka in igen om det blev värre. Just nu har jag liksom ont i hela magen men får inga attacker längre (tack och lov!) dem gjorde så ont så jag grina.. Så nu får jag vila massa så blir jag nog snart bra igen. Jag hade förresten 90/50 i blodtryck vilket inte är så bra och dessutom hade jag låga vita blodkroppar och de tyder på att det kan var en infektion på G. Jag hoppas jag blir bra snart! Innan jag fick därifrån igår så sa barnmorskan: "vi ses om några veckor då." My god! Snart är det min tur! Puss på er!

Spänning och väntan.

Hej!

Vi är så otroligt spända just nu för Therese och Johan har åkt in till förlossningen. Hon har gått över sex dagar så nu tycker vi det är på tiden att den lille/lilla kommer ut. Åååå vad vi väntar på ett samtal nu!! Jag har alltid trott under hela graviditeten att de ska få en liten kille, men idag har jag typ ändrat mig och tror mer och mer på en tjej. Snart får vi svaret! All lycka till er båda, vi tänker på er hela tiden! <3

Idag har jag gått in i v. 22 och det är därmed 130 dagar kvar innan beräknad förlossning, nedräkningen har börjat :) De flesta säger att det går väldigt fort de första veckorna men sen  på slutet går det långsammare. Min bebis har börjat sparka ganska hårt nu jämfört med tidigare. Man kan till och med se på magen hur den går utåt när den sparkar, så himla mysigt!

Jag har jobbat en del denna veckan vilket känns väldigt bra. Det är härligt och tjäna pengar speciellt nu när man är student och får ut 2600 kr i månaden. Nu när jag bara har jobbat fyra dagar så har jag redan tjänat mer än mitt bidrag på en månad. Jag är fortfarande fastanställd på posten vilket innebär att när jag gått klart denna terminen så ska jag börja jobba 100% på posten igen fram tills jag ska föda. Vi får väl se hur det går, men det är härligt att jag kommer få en bra lön månaden innan bebisen kommer i alla fall. Nog om det, jag avslutar inlägget med att lägga upp en bild på ett par urgulliga converse-skor som faster Moa köpte till vår bebbe när hon var i USA.

   

Halloween?

Snälla hjälp oss, vad ska jag och Gustav klä ut oss till på halloween- festen på lördag?!?


Påbackad av en bil.

Hej!

Ni får ursäkta min frånvaro de senaste dagarna. Jag har nämligen jobbat en del på posten och haft fullt upp med min hemtenta. Jag lovar att det ska bli bättring på skrivandet.

I morse ringde min chef och frågade om jag kunde jobba vilket jag också kunde. Idag väntade en cykeltur och det gick bra förutom precis innan slutet då jag blev påbackad av en taxibuss. Jag skulle gå in på ett ställe med post och ställde då min cykel en bra bit bakom bussen. Jag trodde att bussen skulle köra rakt fram och göra en u-sväng, den hade nämligen gott om plats för det och kunde göra det eftersom vägen var så bred. Det är aldrig någon trafik där dessutom eftersom det är ett industriområde. Men så ser jag att bussen börjar backa sakta bakåt och då tänker jag att bussen ser säkert mig men inte, han börjar backa ännu fortare mot mig och då skriker jag och försöker få bort cykeln. Allt gick så sjukt fort så jag hann inte undan helt med cykeln och jag själv fick slänga mit åt sidan för att inte bli påkörd. Det var så himla läskigt och jag blev så chockad att jag började storgråta. Taxi- chaffuören kom ut och frågade hur det gick med mig, han var naturligtvis alldeles skärrad han också. Men jag sa att det var lugnt med mig. Han kläckte dock ur sig en idiotisk kommentar som gör mig så arg när jag tänker tillbaka på det: "Jag brukar ALLTID bara backa rakt ut här." Hur kan man vara så dum? Vadå alltid? Man måste väl ALLTID kolla bakåt innan man backar med sin bil. Det har jag iallafall fått lära mig när jag gick på bilskola. Men det är skit samma, jag var mest orolig för att det skulle hända något med bebisen. Men den ligger så väl skyddad så jag tror inte att det ska vara någon större fara. En tjej kom ut från stället som jag skulle ge posten till, hon såg allt som hände och hon sa att jag verkligen hade änglavakt. Ja det kan man lugnt säga, jag kunde lika gärna fått ett ben under bilen eller vad som helst. Jag är fortfarande chockad men det blir nog snart bättre. Min mamma och Stina kom precis hit med bullar, kaffe och trisslott. Hon vet allt vad man ska göra för att muntra upp mig <3

Nog om det, jag mår bra i allafall och jag längtar tills jag känner nästa spark av bebisen så jag vet att den mår bra!

KRAM

RSS 2.0