En kort update

Hejsan!

Har jag några läsare kvar tro? Förstår om ni inte är inne här så ofta längre eftersom det är dålig aktivitet från min sida, men så är det att vara småbarnsförälder. Man har inte mycket tid över till annat längre utan nu är det min lilla flicka som gäller :) hon är så fin och söt vårt lilla troll!
Annars så är Wilma en riktigt duktig liten tjej och äter och sover väldigt bra (än så länge). Vi hade en natt som var riktigt jobbig då hon inte ville sova så mycket men annars har jag fått gå upp ca 2 ggr per natt vilket jag tycker är väldigt lite. Gustavs roll i det hela brukar vara att vagga henne på sitt bröst efter att jag har ammat henne och det funkar än så länge väldigt bra! Jag känner mig till och med utvilad och det är skönt. Sen finns det andra saker som kommer i efterhand och det är tex. städning, tvättning och matlagning. Tur att vi har så snälla föräldrar som kommer hit med mat till oss, tack! <3 Men snart kommer vi in i det med, nu står Gustav tex och lagar 1 kg köttfärssås som vi ska frysa in. Gustav börjar jobba på måndag och det känns lite jobbigt men det går nog bra. Jag har snälla människor som kommer komma och hjälpa mig och hålla oss sällskap. Vad skulle jag gjort utan alla underbara människor?

Vi har haft väldigt mycket besök varje dag sen vi kom hem ifrån bb förutom idag då vi är helt själva. Denna dagen har vi spenderat promenixande på stan och köpt latte av Nathalie, underbart väder och man mår så mycket bättre utav att få vara ute och röra på sig. Jag kände direkt att jag fick ny energi. Helt ljuvlig tid vi har fått barn på. I torsdags var BVC- sköterskan här och allt var bra med Wilma. Hon hade gått upp väldigt mycket sen bb, hela 3790 g väger hon nu. Hon börjar bli en liten knubbis (lik mig när jag var liten, haha). Jag tycker hon har blivit mycket större nu och jag märker att hon blir starkare och starkare för varje dag som går. Tänk att de är två veckor sedan vi fick henne idag. Nu märker jag att tiden går väldigt, väldigt fort. Bäst att ta vara på tiden!



Nyfödd Wilma och en väldigt stolt mamma!

Wilma Theresia Rosander

Nu har hon kommit, vår lilla ängel, prinsessa, älskling, ja det absolut bästa som hade kunnat hända oss. Jag och Gustav är så otroligt lyckliga nu när hon finns här ibland oss. Hon kom ut den 12/3 alltså på lördag morgon kl 07.17. Förlossningen gick väldigt bra förutom på slutet då hon fick dras ut med sugklocka. Hennes hjärtljud hade skjunkit så hon var tvungen att komma ut snabbt plus att min livmoder inte orkade jobba mer. Vattnet gick på fredag morgon klockan 09.30 och då åkte vi ner till förlossningem men fick då åka hem för att invänta värkar. När vattnet har gått kommer det igång inom 72 h så det var bara att vänta. Jag och Gustav åkte och köpte frallor och hyrde en film som vi kollade på och rätt som det var så började jag att få tätare och tätare värkar. När klockan sedan var 20.30 bestämde vi oss för att åka ner eftersom jag hade värkar med fem minuters mellanrum. Så allt som allt tog förlossningen drygt tio tmmar för väl nere i varberg var jag öppen 3 cm vilket innebar att förlossningen var igång. Gustav vid min sida var helt perfekt, bättre coach kan man inte tänka sig. Vi klarade detta tillsammans!

Vill passa på att tacka för alla fina ord på facebook, samtal och sms från alla underbara människor. Man blir alldeles rörd <3

Nu ska jag gå och byta blöja på Wilmisen, ett nytt kapitel i vårt liv har börjat och vi älskar det!








I väntans tider...

...så kollar jag mycket på film, sover och går på kungsmässan. Idag fick jag köpt en jacka och en väska som jag tyckte väldigt mycket om. Gustav fyndade två vårjackor och sen gick vi och lunchade på karma. Dagen kommer avslutas med biofilmen kings speech. Har hört att den ska vara väldigt bra. Här får ni en bild på mig, ni får ursäkta mitt otroligt falska leende. Ha en bra dag!

 


Sammanfattning av min graviditet

Kan ju börja med att tillägga att jag har slagit rekord i antalet besökare. Jag trodde aldrig att så många skulle läsa min blogg men det är nog bara för att det är på slutspurten nu och alla vill veta om det har hänt något :)
Ja slutspurten kan man lugnt säga att det är för idag går jag in i v 40 och därmed min sista vecka. Snart kommer jag inte ha min stora mage längre utan ett barn som kommer följa oss genom livet. Det är stort.

Jag tänkte göra en liten sammanfattning utav min 9 månaders resa:

När fick du reda på att du var gravid? Kommer inte exakt ihåg datumet men tror att det var den 15 juli 2010. Inne på en toalett på jobbet.
Blev det en chock? JA! Jag trodde aldrig det.
Hur gammal var du? 22 år
Har du haft mycket halsbränna? Ja en del faktiskt, framförallt nu på slutet.
Spydde du mycket? Ja i början var det varje dag och jag gick tom ner i vikt de första veckorna för nästintill allt kom upp igen.
Var det någon favoriträtt som ändrades? Nej inte så men däremot kaffe som jag verkligen älskar dricker jag betydligt mindre av nu och jag kunde inte dricka det alls de första veckorna. Jag kunde spy bara av att lukta på det.
Har du haft några cravings? I början åt jag många kanelbullar men nu på slutet har jag ätit väldigt mycket apelsiner.
Första sparken? I v 17 var dock osäker på om det var en spark men sen kände jag det mer och mer.
Starkaste minnet under din graviditet?
Första ultraljudet i v 18 var stort. Det var otroligt häftigt att se sitt lilla mirakel. Sen tyckte jag det var kul när barnmorskan sa att bebisen hade helt perfekta fötter. Hon sa det flera gånger om. Den brås antagligen då på sin pappa (enligt han själv iallafall, haha.)
Har du haft mycket foglossningar? Jag tror bara jag har haft det en enda gång och då hade jag frukstanvärt ont i ryggen i ungefär en veckas tid.
Ditt magmått som störst? Barnmorskan mätte senast förra veckan och då var det 34 cm, jag ska göra mitt sita bsök på torsdag så det kan ju ha ändrats.
Har du haft mycket sammandragingar? Jag har inte vetat riktigt hur det ska kännas att ha sammandragningar men jag har nog haft det tidigare utan att jag tänkt på det. Det är först nu på slutet som jag haft det ofta och det kan göra väldigt ont ibland. Magen blir verkligen stenhård.
Har du fått några bristningar? Nej tack och lov har jag inte fått det.
Vet ni könet? Nej, jag tycker det ska vara en överraskning när man ändå gått och väntat så länge.
Vad tror du att det blir för kön? Jag tror nog faktiskt fortfarande att det blir en liten flicka. Enligt ringtestet som min svärmor gjort på mig så blir det en flicka och det har ju stämt så fruktanvärt bra hitills, det är nästan lite läskigt faktiskt.
Vad hoppas du på? En frisk bebis som mår bra.
Hur mycket har du gått upp? ca. 14 kg.
Hur ser du på din graviditet? Jag har mått väldigt bra nästan hela tiden förutom lite småkrämpor här och där. Jag har varit väldigt pigg tycker jag också så i det stora hela har jag nog haft en väldigt bra graviditet. Det är kärlek att ha sitt lilla barn inom sig.
Hur vill du att din förlossning ska se ut? Såklart utan smärta och att det går fort, haha. Men det tror jag tyvärr inte jag kommer komma undan. Men att allt går som planerat och att det inte drar ut på tiden. Sen är det ofta att man blir hemskickad för att man inte kommit igång riktigt och det hoppas jag INTE på.

Sliten Anna som snart blir mamma  (v 40):



Detta blev ett väldigt långt inlägg men det kanke inte blir så många fler nu framöver. Vem vet. Jag hade riktiga förvärkar i förrigår så min förhoppning är att det kommer igång väldigt, väldigt snart. Önska oss lycka till!  

Ingen bebbe äro kommen

Nej än har inget drastiskt hänt. Jag har bara som mensvärk på kvällarna och sammandragningar men inga smärtsamma värkar. Men dem kommer nog tids nog. Istället har jag åkt på att få förbaskat ont i halsen så jag knappt kan svälja, huvudvärk och enorm trötthet. När Dea var här i helgen var jag helt slut mesta delen av tiden men så är det väl att vara höggravid helt enkelt. Jag hoppas alla mina vänner har förstålse för detta, för det är faktiskt ingen dans på rosor att vara gravid (speciellt inte nu på slutet). Men jag tror ni alla förstår mig <3

Jag fick iallafall köpt en fin klänning idag på H&M för ynka 149:-. Det var en långklännning som var jättesöt, lägger in bild på den vid ett senare tillfälle.

Veckan som kommer ska jag bara ta det väldigt, väldigt lugnt. Jag ska kolla på massa bra filmer, gå till barnmorskan, läsa böcker, sova, gå ut med Stina och bara ladda inför förlossningen. Jag måste tänka på mig själv och bebisen nu. I den mån jag orkar ska jag försöka träffa kompisar. Jag hör av mig till er! :)

Nu ska jag dricka upp mitt varma te och försöka bli av med mitt halsont.

Kärlek till er alla!


Anjo har klippt sig



Plus att jag har slutat jobba idag. Det är otroligt skönt och en enorm lättnad.
Senare idag ska vi säga hej då till Moa och Adam som idag börjar sin resa och deras stora äventyr. Så här såg jag ut innan vi skulle åka iväg:



Det var väldigt sorgligt ett tag men det gick över så fort vi satt på planet. Det var bara jag som hade helt blodsprängda ögon, haha typiskt mig.
Nu ska jag äta en semla för det tycker jag att jag är värd!

Torsdag

Idag gjorde jag min näst sista jobbdag och med andra ord har jag min sista dag i morgon och sen går jag på mammaledighet i nästan ett år. Det känns helt sjukt bra och det ska bli skönt att få vara helt ledig nu några dagar innan bebben kommer. Jag är faktiskt väldigt trött nu på slutet så nu ska jag bara vara hemma och ladda inför den STORA dagen. Det är ganska kul nu när man ringer folk, de flesta tror ju såklart att det har börjat hända grejer så det är det första man får till svar när man ringer "HAR DET HÄNT NÅGOT?". Jag vågar knappt ringa till folk längre haha. När jag ringde Gustav innan så hade han gått ifrån sin mobil i skolan och efter honom kom en springandes klasskompis som sa "DET RINGER!!" Och häromdagen när jag ringde honom så ropade hans klasskompisar "nu går vattnet!!" Men det är väl bara att leva med att alla kommer vara såhär i några dagar till. Jag har iallafall förberett ett sms som jag ska skicka ut när vi väl åker in till förlossningen.

I helgen kommer Dea hem till mig och det ska bli så kul. Saknar henne varje dag! Vi ska ha bästismys och bara ha det kuuuul. Annars blir det lugnt, ska fira att jag slutat jobba också och heja på min pappa som ska åka vasaloppet. Han e duktig han.

Nu väntar tvätten!

KRAM

RSS 2.0